top of page

Zelfopladende auto's: een hype of de toekomst?

  • Writer: Roy Meuldijk
    Roy Meuldijk
  • Dec 2, 2021
  • 3 min read

Het percentage elektrische auto's neemt snel toe, met zowel meer zakelijke als meer particuliere rijders. Zo is het aantal EV's (electric vehicles) toegenomen met 38% in 2020. Een mooie ontwikkeling om minder broeikasgassen uit te stoten. Nu we steeds meer elektrificeren lopen we ook aan tegen de beperkingen van het systeem. In dit artikel bespreken we de Sion, een voorloper in een nieuwe generatie elektrische auto's.


Niet mooi, wel praktisch

De Sion van het Duitse Sono Motors is een vierkante gezinsauto, afgewerkt met zonnepanelen aan de buitenkant. Zo kan de auto zijn eigen batterijen opladen om zodoende zoveel mogelijk onafhankelijk van het net te rijden. In de eerste helft van 2023 zou je hem al op de weg kunnen tegenkomen, aldus Sono Motors op hun website.

ree

Niet iedereen is even enthousiast over het design, maar revolutionair is het concept wel!


Lokaal opladen werkt om systeembeperkingen heen

Zelfopladende auto's helpen om de groeiende stroomvraag te beperken. Zo kan de Sion zelf 30km aan stroom opwekken per dag. Hierdoor doet de auto minder aanspraak op het stroomnet. Zelfopladende auto's helpen op 3 manieren met de transitie naar meer emissievrij vervoer.


Het stroomnet ontzien

Nu we steeds meer elektrificeren zien we dat het stroomnet in Nederland tegen zijn grenzen aanloopt. Een stroomnet verbindt de opwekking van stroom (windmolens, zonnevelden of fossiele opwekkers) met de verbruikers van stroom (elektrische auto's, busjes, etc). Nu we steeds meer stroom opwekken en gebruiken zien we dat het stroomnet dit (nog) niet aankan. Het stroomnet zal de komende jaren dus enorm uitgebreid moeten worden om de elektrificatie van de samenleving te kunnen faciliteren. Als een auto zichzelf kan opladen hoeft de benodigde stroom niet vervoert te worden via het stroomnet. Hiermee wordt het stroomnet dus ontzien.


Minder laadpalen nodig

Daarnaast wordt de groei van elektrische auto's in Nederland niet bijgehouden door het aantal laadpalen. Aangezien niet iedereen de luxe heeft om een laadpaal op eigen terrein te installeren zal er een tekort komen aan beschikbare publieke laadpalen. Als elektrische auto's zichzelf meer kunnen opladen kunnen ze langer zonder gebruik van een laadpaal. Als we in de cijfers duiken zien we dat sommige Sion's mogelijk wel nooit aan de laadpaal hoeven. Gemiddeld reed een Nederlander 32km per dag in 2016. Inmiddels ligt dat wellicht nog wat lager als meer mensen thuiswerken. Aangezien de Sion zelf 30km aan stroom per dag kan opladen zal dit voor veel mensen voldoende zijn voor de dagelijkse ritjes. Uiteindelijk zullen er minder laadpalen nodig zijn.


Elektrische auto's worden nog duurzamer

Een veelgehoord kritiekpunt op elektrische auto's is dat ze nog steeds gebruik maken van fossiel opgewekte stroom. Aangezien Nederland achter loopt in de transitie naar duurzame energie is veel stroom dus nog vervuilend opgewekt. Op dit moment bespaart een elektrische auto al 40% Co2 ten opzichte van een auto met uitlaat. Hoe groener de stroom is die de auto verbruikt, hoe hoger die besparing aan Co2. Als elektrische auto's hun eigen stroom kunnen opwekken gebruiken ze exclusief groene stroom. Een mooie stap naar echt emissievrij rijden.


Van hype naar oplossing

Voor nu staat de Sion bekend als een hype. Dit zien we ook terug in de beursgekte rondom Sono motors. Beleggers hebben hoge verwachtingen van dit futuristische concept. Maar problemen zijn er genoeg. Zo zou de beoogde productiefabriek zich mogelijk hebben teruggetrokken als partij om de Sion te fabriceren. Zonder fabriek geen auto's. De belofte lijkt dus mooi, maar de Sion heeft nog een lange weg af te leggen voordat die daadwerkelijk de weg op kan.

 
 
 

Comments


bottom of page